woensdag 19 januari 2011

Project TV-lift

Het storten van de nieuwe betonvloer is toch wel een mijlpaal in de verbouwing. Alles wat er onder de vloer moet komen moet nu worden besloten, is de vloer gestort dan is er geen weg meer terug. Dus willen we een centraal stofzuigersysteem? Dan moeten de buizen hiervoor onder de vloer. Willen we ergens wandcontactdozen of verlichting in de vloer dan moeten we dat nu beslissen. Maar er kan nog veel meer onder de vloer! Vorige week heb ik een TV-lift gekocht die er voor gaat zorgen dat de TV wanneer die niet in gebruik is helemaal kan verdwijnen in de vloer. Er is een kant-en-klaar systeem te koop maar na een telefoontje was die snel afgeschreven. De meneer aan de telefoon vertelde me dat dit vanaf 11.000 euro te koop was.... pardon!? Dus ik ga voor een DHZ project. De lift zelf is dus al aangeschaft, wel zo handig om de maten te bepalen van de put waarin de TV zal verdwijnen. De put zal worden gemaakt van beton met een toevoeging om het waterdicht te maken. Niet dat er op deze diepte (zo'n 80 centimeter) grondwater zit, maar het moet geen vochtige put worden. Het is astig tv kijken met condens op het scherm... De tweede uitdaging is het maken van de klep in de vloer, deze moet wel zo min mogelijk zichtbaar zijn als deze dicht is. En gezien de afwerkvloer zeer waarschijnlijk gevlinderd beton zal worden, is dat wel een uitdaging.

4 opmerkingen:

  1. Emiel, ik sta op het punt om ook een tv lift te plaatsen. Heb je nuttige info voor me? Welke lift heb je bv aangeschaft? Alvast bedankt.

    Rene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Rene,

    Mijn TV-lift heb ik gekocht bij Screentech.nl een bedrijf in Amersfoort. Ze verkopen daar twee soorten liften, de ene van het merk Venset en een eigen productie. De Venset liften vond ik helemaal niks. Deze zijn wel goedkoop maar maken naar mijn idee te veel geluid. De TV-lift die ik heb gekocht is de ST965, deze lift heeft als basis een Linak hefkolom. Deze hefkolommen worden ook gebruikt voor het liften van een bureau. Het is dus een zeer degelijke en sterke lift. De lift kan op papier 60kg liften maar mijn 85kg zijn ook geen probleem. Verder is het een snelle lift (38mm/s) en het geluid is zeer acceptabel. Screentech heeft een opstelling van de liften dus op afspraak kan je daar op kantoor kijken en luisteren naar de liften.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Emiel,

    Screentech beveelt mij de ST1345 aan vanwege de lange slag. Is jouw 96 cm voldoende? Daarnaast ben ik benieuwd naar de bak die je hebt gemaakt, de bekabeling en natuurlijk de vloerafwerking. Kortom: ik heb nog veel vragen en stel je advies zeer op prijs!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Rene,

    De ST1345 heb ik zien staan bij Screentech. Indrukwekkende lange slag maar deze vond ik toch te prijzig worden, als ik me goed herinner zo'n 1000 euro duurder.

    Over de bak, afwerking kan ik je nog niet veel vertellen. Dit weekend ga ik een tekening maken en dan verwacht ik dat volgend weekend de betonnen bak gestort gaat worden.

    En wat betreft de klep; ik twijfel nog tussen de tv helemaal in de grond of de tv gedeeltelijk in de vloer en gedeeltelijk in een lage kast. Gezien we een gevlinderde betonvloer krijgen als afwerkvloer is het maken van een klep in de vloer nogal lastig. De klep zelf zou dan ook met beton moeten worden afgewerkt. Dit maakt het lastig omdat een te dunne laag beton gaat barsten, te dikke laag geeft nogal wat gewicht.
    Door de tv gedeeltelijk in een lage kast (30/40cm) te plaatsen heb ik als voordeel, makkelijker om een klep van hout te maken en je kan ook nog een grote TV plaatsen. En ik wil ook nog mijn mooie Musical Fidelity hifiset een plekje geven en die zou niet misstaan op dezelfde lage kast.

    Ik ga mijn plannen maar eens uitwerken op papier.

    Groet,
    Emiel

    BeantwoordenVerwijderen